Międzynarodowy Dzień Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci

19.11.2013, dodał: Anna Księżak-Nowak (Komenda Wojewódzka Policji, Miasto Gorzów Wlkp.)

„Bezstresowe wychowanie” czy „silna ręka” – wielu rodziców zadaje sobie to pytanie , jak dobrze wychować dziecko. – Czy klaps to już przemoc? – Co to jest przemoc wobec dziecka? – te pytania warto sobie zadać przy okazji Międzynarodowego Dnia Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci, który obchodzony jest we wtorek, 19 listopada oraz z okazji 53 rocznicy Dnia Praw Dziecka, który honorujemy w środę, 20 listopada 2013 r. Te dni mają na celu uświadomienie najmłodszym i dorosłym, że każde Dziecko to Mały Człowiek, który ma swoje uczucia i – tak jak dorosły – posiada swoje prawa.

„Bezstresowe wychowanie” czy „silna ręka” – wielu rodziców zadaje sobie to pytanie , jak dobrze wychować dziecko. – Czy klaps to już przemoc? – Co to jest przemoc wobec dziecka? – te pytania warto sobie zadać przy okazji Międzynarodowego Dnia Zapobiegania Przemocy Wobec Dzieci, który obchodzony jest we wtorek, 19 listopada oraz z okazji 53 rocznicy Dnia Praw Dziecka, który honorujemy w środę, 20 listopada 2013 r. Te dni mają na celu uświadomienie najmłodszym i dorosłym, że każde Dziecko to Mały Człowiek, który ma swoje uczucia i – tak jak dorosły – posiada swoje prawa.

Według Światowej organizacji Zdrowia (WHO) przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować zranienie, ból psychiczny, zaburzenia rozwoju oraz deprawację, czyli „zepsucie zasad moralnych”. Warto podkreślić, że przemoc nie objawia się tylko i wyłącznie na zranieniu osoby słabszej fizycznie poprzez np. popychanie, szarpanie, ciągnięcie, szturchanie, klepanie, klapsy, ciągniecie za uszy, włosy, szczypanie, kopanie, bicie ręką, pięścią czy uderzeniem w twarz. Istnieje także przemoc psychiczna (obrażanie, wyzywanie, osądzanie, ocenianie, krytykowanie, straszenie, szantażowanie, grożenie, nieliczenie się z uczuciami, krzyczenie, oskarżanie, obwinianie, oczernianie, czytanie osobistej korespondencji, ujawnianie tajemnic, sekretów, wyśmiewanie) i przemoc  seksualna oraz przemoc ekonomiczna (niszczenie rzeczy, włamanie do zamkniętego osobistego pomieszczenia, kradzież, używanie rzeczy bez pozwolenia czy zabieranie pieniędzy).

Bezpośrednią reakcją dziecka na krzywdzenie może być wzrost jego agresji, niska samoocena, niestabilność emocjonalna, nieumiejętność wchodzenia w reakcje interpersonalne, wrogość w stosunku do otoczenia przy jednoczesnym przywiązaniu rodziców bądź opiekunów – sprawców przemocy. Wynika to z treningu posłuszeństwa, uległości i reakcji na poczucie zagrożenia. Dzieci krzywdzone są niezdolne do rozluźniania, nie przejawiają poczucia humoru, przyjmują postawę zimnego wyczekiwania lub wzmożonej czynności. Niektóre są depresyjne ze skłonnością do izolacji, podejmują nawet czyny samobójcze.

Rodzice, popadając ze skrajności w skrajność, często stawiają na wychowanie bezstresowe. To pojęcie bywa jednak źle zrozumiane, jako całkowity brak zasad i granic. Obecnie „bezstresowe wychowanie” traktowane jest przez psychologów jako właśnie „jasne stawianie granic, gdzie "nie" zawsze oznacza nie, a "tak" zawsze oznacza "tak" oraz niewmawianie dziecku czegoś, czego nie potrzebuje.

Lecz jak wpoić zasady zachowania się, bez przysłowiowego klapsa? Zdaniem lekarzy, rodzicowi często łatwiej i wygodniej dać dziecku klapsa, niż wytłumaczyć mu, że czegoś nie wolno.  Tym bardziej, że wychowanie „twardą ręką” wiąże się ściśle ze stereotypem, że jeżeli rodzic był wychowywany właśnie w twardy sposób i „wyszedł na ludzi”, to dziecku przecież nic się nie stanie, jeśli użyje się wobec niego przemocy.

Z drugiej jednak strony wiadomym jest, że każdemu zdarza się zareagować emocjonalnie i krzyknąć czy dać klapsa, ale należy pamiętać, aby rozmawiać z dzieckiem o emocjach – tych dobrych i tych złych – bo przecież każdy ma prawo być zły, zmęczony i nie dawać sobie ze wszystkim rady.  – Dobrze. Rozmawiać, tłumaczyć, ale co jeśli tłumaczenie nie pomaga? – zapytają rodzice. Odpowiedź brzmi tak: – Jeśli rodzic 50 razy tłumaczy i dziecko nie rozumie, to znaczy, że źle tłumaczy.

Co więc robić? BEZ PRZEMOCY? WIĘC Z CZYM? Oto kilka prostych rad:

- Słuchaj i patrz, co robi Twoje dziecko – jego zachowanie wynika z jego potrzeb.

- Daj przykład! Przypomnij sobie, kiedy Ty jesteś zły, chory, znudzony czy zmęczony. Co robisz, kiedy denerwują Cię najbliżsi? Pamiętaj! Dziecko jest Twoim odzwierciedleniem, obserwuje i zachowuje się tak samo jak Ty.

- Traktuj dzieci z miłością i szacunkiem – tak samo jak sam chciałbyś być traktowany.

- Polacy są tradycjonalistami, ale odpowiedz sobie na pytanie – czy przemoc musi być Twoją tradycją?

 

KORCZAKOWSKIE PRAWA DZIECKA :
1. Prawo do radości.
2. Prawo do wyrażania swoich myśli i uczuć.
3. Prawo do szacunki.
4. Prawo do nauki przez zabawę i bycie sobą.
5. Prawo do niepowodzeń i łez.
6. Prawo do własności.
7. Prawo do bycia sobą.
8. Prawo do niewiedzy.
9.Prawo do upadków.
10.Prawo do tajemnicy.

Na tej stronie korzystamy z ciasteczek (cookies). Odwiedzając tę stronę zgadzasz się na przechowywanie ciasteczek na twoim urządzeniu.

x